jaja datzalwel

maar ge moet mij niet geloven zulle...

Mijn foto
Naam:
Locatie: Belgium

de wereld zit soms komiek ineen, komiek is eerder regel dan uitzondering..

dinsdag, juli 11, 2006

11 juli


Vlaanderen Feest!
Wallonië kijkt toe hoe Vlamingen zich eerder Vlaming voelen dan Belg. De Vlamingen hebben een punt. De Vlaamse ontvoogding was een proces dat meer dan 20 jaar in beslag nam. Het was niet de bedoeling om België te laten vallen. Ons land is al zo klein, het nog eens opsplitsen tart elke logica in een steeds groter wordend Europa. Politici spreken graag over Europese eenmaking, ook de Belgische politici. Maar de Vlaamse politici profileren zich liever als Vlaams dan als Belgisch. De Waalse politici doen liever het omgekeerde. Kun je nagaan hoe we in het buitenland over komen eh. Ik werk al jaren als journalist in Oost-Vlaanderen, ging liever naar de Ardennen of Frankrijk dan naar de kust op vakantie, en ik ben na 20 jaar het Frans van op school vergeten. Maar het is zo makkelijk om weer Frans te kunnen spreken na een paar dagen in Franstalig gebied vakantie te nemen, of te werken...
De vorige weken kreeg ik de kans om een reportagereeks te maken over Vlamingen die over de taalgrens wonen en/of werken. Als asielzoekers zich moeten integreren in Vlaanderen, dan moeten Vlamingen dat ook kunnen in Wallonië, en omgekeerd. Of niet? België, met de gemeenschappen lijnrecht tegenover elkaar, is een door politici gercreëerde situatie. Liggen de mensen die aan de taalgrens wonen er wakker van? Ik heb de indruk van niet. Vlamingen gaan er prat op dat ze in het buitenland meerdere talen kunnen. Eerder Engels dan Frans, heb ik de indruk bij jonge mensen. Maar die vliegen en chatten dan ook de wereld rond, Wallonië ligt voor hen te dichtbij, en is daardoor niet interessant. Een leuk detail: de Walen moeten niet te veel weten van de Fransen, een beetje zoals de Vlamingen en de Hollanders. Het is me hier het landje wel...